Запобігти банкрутству суб’єктів малого та середнього бізнесу та зберегти робочі місця має на меті держава, впровадивши механізм фінансової підтримки роботодавців, які скоротили чи припинили діяльність в умовах карантину. Так, сьогодні вони можуть отримати допомогу по частковому безробіттю, порядок надання якої набув чинності 28 квітня поточного року. Про це наша розмова з директоркою обласного центру зайнятості Лідією Падалкою.
- Лідіє Василівно, перш за все, - хто має право на отримання допомоги по частковому безробіттю?
- Допомогу по частковому безробіттю можуть отримати роботодавці з числа суб’єктів малого та середнього бізнесу, які зупинили або ж скоротили діяльність через карантин; протягом 6 місяців, які передують даті зупинення чи скорочення діяльності, сплачували єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за найманих працівників і не припинили трудових відносин з ними на момент звернення до служби зайнятості.
- І ці кошти підуть на виплати працівникам, відправленим у вимушені відпустки?
- Допомогу виплатять застрахованим особам, з якими роботодавцем оформлено трудові відносини, у разі втрати ними частини заробітної плати внаслідок вимушеного скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу в зв'язку із зупиненням (скороченням) діяльності на період карантину. Не мають право на допомогу по частковому безробіттю працівники, які отримують пенсію або працюють у роботодавця за сумісництвом.
- У якому розмірі виплачуватиметься допомога по частковому безробіттю?
- Допомога надається за кожну годину втраченого робочого часу з розрахунку 2/3 тарифної ставки (окладу) та не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом (4 723 грн).
- Протягом якого періоду можна розраховувати на виплати?
- Виплата працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину здійснюється роботодавцем з першого дня скорочення тривалості їх робочого часу в межах строку зупинення (скорочення) діяльності, але не більше 30 календарних днів після завершення карантину.
- Хотілося б більш детально про те, коли і куди роботодавець має звернутися за допомогою по частковому безробіттю?
- Аби отримати допомогу роботодавець упродовж 30 днів з дня зупинки/скорочення діяльності має звернутися до центру зайнятості/філії за місцем реєстрації його як платника ЄСВ та подати відповідний пакет документів.
- Тож які документи входять до цього пакету?
- Роботодавець подає у довільній формі заяву на отримання допомоги, у якій зазначається інформація про належність його до суб’єктів малого або середнього підприємництва відповідно до Господарського кодексу України. До заяви необхідно додати копії підтверджуючих документів, завірених в установленому порядку, а саме: щодо середньої кількості працівників та доходу роботодавця за календарний рік, що передує року подання до центру зайнятості документів.
Також до пакету входять засвідчена роботодавцем копія наказу із зазначенням дати початку зупинення (скорочення) діяльності; довідка про сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за останні 6 місяців, що передують даті зупинення (скорочення) діяльності, видана державною податковою службою. Крім того, потрібно надати відомості про працівників, у яких виникло право на допомогу, де зазначається: прізвище, ім’я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта.
- Оскільки служба зайнятості на період карантину працює у дистанційному режимі, то яким чином можна подати відповідний пакет документів?
- Для цього існує декілька способів. Оригінали документів подаються або через скриньку для кореспонденції, що розташована біля входу в центр зайнятості/філію, або поштовим відправленням. Також можна скористатися електронною поштою центру зайнятості/філії (адреси розміщені на нашому сайті) та подати сканкопії документів.
- Скільки часу від подачі документів знадобиться службі зайнятості для прийняття рішення?
- Процедура прийняття рішення чітко регламентована Порядком. Протягом 3-х робочих днів центр зайнятості/філія перевірятиме пакет документів. У разі виявлення помилок, фахівці повідомлять про це роботодавця і він має право протягом 5-ти робочих днів надати виправлений пакет документів. Після перевірки документів, протягом 3-х робочих днів центр зайнятості/філія має прийняти рішення щодо надання допомоги. Упродовж наступних 3-х робочих днів з дня прийняття позитивного рішення центр зайнятості/філія укладає договір з роботодавцем. При цьому останній повинен надати оригінали документів у разі, якщо подав сканкопії.
- І коли ж гроші надійдуть до працівників?
- Щомісяця роботодавець надає центру зайнятості/філії відомості про осіб, у яких виникло право на допомогу. Центр зайнятості/філія протягом 3 робочих днів після отримання коштів на свій рахунок перераховує їх роботодавцю, а він, у свою чергу, виплачує працівникам у строк не більше ніж 3 робочі дні після їх надходження.
- Дякую, Лідіє Василівно, за змістовну розмову.
- А я, в свою чергу, користуючись нагодою, хочу звернутися до роботодавців з проханням скористатися фінансовою можливістю матеріально підтримати своїх працівників та зберегти робочі місця.
Розмову вела Світлана Шеремет
Довідково: Ознайомитися з порядком (формами документів) та детальною покроковою інструкцією отримання допомоги по частковому безробіттю можна на офіційному сайті Державної служби зайнятості в розділі «Роботодавцям» за посиланням: https://www.dcz.gov.ua/storinka/dopomoga-po-chastkovomu-bezrobittyu-na-period-karantynu