17.12.2020 | 12:27

Нинішній 2020 рік для державної служби зайнятості – ювілейний. 21 грудня виповнюється 30 років від дня її створення. Сьогодні – це  сучасна сервісна установа, яка демонструє нові можливості для клієнтів та є ефективним посередником між роботодавцями та шукачами роботи.

Про становлення та здобутки державної служби зайнятості, зокрема на Чернігівщині, розповідає директорка обласного центру зайнятості Лідія Падалка.

Позаду – непростий шлях становлення…  

Практично нульовий рівень безробіття в Україні (0,3%) на початку 90-х років минулого століття створював ілюзію суспільного благополуччя, що давало підстави сумніватися у доцільності існування служби зайнятості. Однак ці ілюзії дуже швидко розвіялись. Глибока економічна криза, яка охопила країну в середині 90-х, спричинила вихід на ринок праці великої кількості безробітних. Люди почали шукати захисту у службі зайнятості.

На Чернігівщині зареєстрований рівень безробіття досяг свого піку на початку 2000 року – 7,7% працездатного населення, й був найвищим у країні. В області налічувалося 87,4 тис. безробітних. Центри зайнятості не справлялися з реєстрацією, виникали величезні черги.

Крім того, у 1996 році, коли фонд сприяння зайнятості населення було включено до Держбюджету, розпочалися проблеми з фінансуванням. У першу чергу це відчули на собі безробітні, яким допомога не виплачувалась по декілька місяців, великою була заборгованість по виплатах. Матеріально-технічні умови, в яких доводилося працювати персоналу центрів зайнятості і забезпечувати прийом громадян, були дуже далекими від тих, які ми маємо сьогодні. Центри зайнятості, як правило, розміщувалися у старих тісних приміщеннях, комп’ютеризація тільки-но починалась, не вистачало оргтехніки.

Розвиток системи соціальних послуг нового покоління

На якісно вищий щабель розвитку служба зайнятості піднялась із запровадженням на початку 2001 року загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття. Це принципово змінило систему допомоги людям, які опинилися без роботи. Було створено потужну матеріально-технічну базу, системи професійної орієнтації та професійного навчання безробітних, соціального партнерства та кадрового забезпечення. Стало можливим впровадження новітніх технологій.

Справжнім «ноу-хау» у службі стала Єдина технологія обслуговування незайнятого населення (ЄТОНН), на роботу за якою до кінця 2002 року перейшли всі центри зайнятості України. За допомогою чіткої, до дрібниць продуманої технології вдалося збільшити їх пропускну спроможність та уникнути величезних черг, а також підвищти якість надання  послуг.

Довелося кардинально змінювати як стиль роботи, так і психологію. Відтоді клієнтами №1 та соціальними партнерами для служби стали роботодавці. Безробітних же спонукали до активізації власних зусиль у пошуках роботи, іншими словами прагнули їм «дати вудку та навчити ловити рибу».

Засобами Єдиної інформаційно-аналітичної системи (ЄІАС), що базується на сучасних Інтернет-технологіях, було створено єдиний в межах країни, в режимі реального часу, інформаційний простір попиту та пропозиції робочої сили; автоматизований підбір роботи за відсутності клієнта; розпочалося широке використання інтернет-технологій для пошуку роботи та працівників. Таким чином, було дано старт розвитку системи соціальних послуг нового покоління.

Служба зайнятості сьогодні – сервісна установа нових можливостей

Для шукачів роботи та роботодавців впроваджено цілу низку електронних сервісів, якими можна скористатися, не виходячи з дому. На порталі державної служби зайнятості, у вільному доступі, база вакансій у межах країни, електронна черга для безробітних, електронні кабінети для роботодавців та шукачів роботи, платформи з профорієнтації та освітній портал.

Шукати роботу та будувати кар’єру допомагають кар’єрні радники, які забезпечують індивідуальний супровід клієнта на шляху до працевлаштування. Діє інститут консультанта роботодавця, мета якого полягає у розширенні підходів до надання послуг роботодавцям з урахуванням специфіки ринку праці регіону.

Служба зайнятості демонструє сучасний підхід у підборі кадрів, працюючи на засадах рекрутингу, тобто на повному ринку праці. Задля оперативності створено інтерактивні карти вакансій, доступні всім користувачам мережі Інтернет; розвиваються інші онлайнсервіси, корисні для шукачів роботи та роботодавців.  Крім того, діють програми фінансової підтримки створення та збереження робочих місць.

Профорієнтаційні послуги служби зайнятості стали більш доступними, оскільки надаються також в дистанційному режимі. На спеціальних онлайнплатформах можна пройти комплексну профдіагностику, зробити оцінку власного кар’єрного потенціалу, опанувати техніку пошуку роботи.

Для підвищення конкурентоспроможності громадян на ринку праці служба зайнятості пропонує низку освітніх можливостей для дорослого населення – безкоштовно і в стислі терміни можна здобути затребувану на ринку праці професію чи підвищити кваліфікацію. Зокрема, 11 центрів професійно-технічної освіти, які діють у системі  державної служби зайнятості, здійснюють професійну підготовку за 95 ліцензованими робітничими професіями.

Освітні послуги служби зайнятості – не лише для безробітного населення. Громадяни, старше 45 років, для підвищення своєї конкурентоспроможності можуть отримати ваучер на навчання. Водночас, як безробітні, так і громадяни, які не перебувають на обліку в службі зайнятості, можуть підтвердити результати неформального професійного навчання.

Наша щоденна робота – це адресні інвестиції в людину з метою повернення її до праці

За час існування державної служби зайнятості лише в нашій області налічується 1,9 млн звернень громадян за її послугами. Зокрема, 597 тис. наших земляків працевлаштовано, 111,5 тис. охоплено професійним навчанням, 207 тис. залучено до тимчасової зайнятості. Тисячі мешканців області отримали роботу завдяки програмам фінансової підтримки роботодавців, зокрема понад 14 тис. – шляхом надання дотацій, 2,8 тис. – шляхом компенсації єдиного соціального внеску. Серед успішних підприємців чимало й колишніх безробітних - майже 13 тис. шукачів роботи скористалися виплатою допомоги по безробіттю одноразово для започаткування власної справи.

Все це - результат копіткої роботи не одного покоління фахівців, які упродовж років віддавали свої знання, енергію, тепло сердець задля благородної мети – допомоги людям, яких спіткало безробіття. І, користуючись нагодою, я хочу подякувати всім, як нинішнім працівникам, так і ветеранам служби, які стояли у витоків створення та розвитку системи соціального захисту від безробіття, а також соціальним партнерам, за багаторічну сумлінну працю, за досвід і професіоналізм, за людяність і небайдужість, щоденну копітку роботу на благо людей.