Попри карантин через пандемію коронавірусу всі структурні підрозділи Чернігівської обласної служби зайнятості продовжують працювати у штатному режимі. Але при цьому запроваджено низку запобіжних заходів щодо розповсюдження COVID-19. Обласна служба зайнятості організувала свою роботу з урахуванням прийнятих рішень Уряду та рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров’я щодо запобігання поширенню епідемії. Як саме працює обласна служба зайнятості в період карантину? Як стати на облік в нинішніх умовах? Чи зросла кількість безробітних за останній час? Про це та інше ми поспілкувалися з директором Чернігівського обласного центру зайнятості Лідією ПАДАЛКОЮ.
— Лідіє Василівно, розкажіть, які зміни відбулися в роботі Чернігівської обласної служби зайнятості? І як зареєструватися безробітним у нинішніх умовах?
— Одразу після запровадження карантину ми внесли зміни у свій порядок роботи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року №211 «Про запобігання поширенню на території України короновірусу COVID-19» та на виконання наказу Державного центру зайнятості від 17.03.2020 №21 «Про тимчасовий порядок дій на період карантину». На час пандемії всі центри зайнятості призупинили особистий прийом громадян. Ми скасували всі масові та групові заходи для населення і роботодавців: семінари, тренінги, «круглі столи», презентації, ярмарки вакансій. Роботодавців обслуговуємо через дистанційні форми комунікації.
При вході до центрів зайнятості/філій ми розмістили оголошення про тимчасовий порядок роботи установи, вказали адресу електронної пошти та номер телефону чергового фахівця центру зайнятості/філії, а також телефон «гарячої лінії» Чернігівського обласного центру зайнятості. А ще - розмістили пам’ятку з переліком документів, сканкопії яких потрібні для отримання статусу безробітного та призначення допомоги по безробіттю, та зразки заяв. Знайти все це можна й на сайті Чернігівського обласного центру зайнятості.
Біля входу в приміщення центру зайнятості/філії повісили скриньку для кореспонденції, де можна залишити пакет документів для реєстрації. Не рідше, ніж двічі на день усі документи виймаються зі скриньки і реєструються. Кому зручно необхідний пакет документів може надіслати на електронну пошту центру зайнятості/філії. Після реєстрації документів фахівець служби зайнятості в той же день зв’язується з клієнтом для підтвердження та уточнення потрібної інформації. У такий спосіб ми реєструємо нових людей, які до нас звертаються. Всі подальші консультації, пов’язані з набуттям статусу зареєстрованого безробітного, надаватимуться дистанційно.
— Як фахівці центру зайнятості спілкуються з клієнтами, які вже зареєстровані як безробітні? Чи потрібно їм відвідувати центр зайнятості?
— Тим, хто отримав статус безробітного до введення карантину, не треба відвідувати центр зайнятості доки карантин не припиниться. Кар’єрні радники вже зателефонували своїм клієнтам і повідомили їм про це. Ми дотримуємося умов карантину. Тож наразі двері центрів зайнятості зачинені. Консультації кар’єрного радника та відповіді на запитання шукачі роботи можуть отримувати в телефонному режимі або через електронну пошту.
— Яка нині ситуація з виплатою допомоги по безробіттю? Люди, начитавшись повідомлень в інтернеті, хвилюються, що можуть залишитися без неї.
— Виплата допомоги по безробіттю — це те, що наразі дуже турбує всіх людей. У соціальних мережах нині активно піднімається питання невиплати службою зайнятості допомоги по безробіттю. Так, протягом двох тижнів карантину ми не виплачували допомогу людям, які стали до нас на облік у період пандемії, бо не мали такої можливості. Адже ми не могли порушувати Порядок реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 року №792. Ми чекали доки Уряд внесе зміни до цього Порядку. І ось 29 березня 2020 року на засіданні Кабінету Міністрів України, було прийнято відповідну постанову. Отже, на період дії карантину надання статусу безробітного відбуватиметься одразу після подання людиною відповідної заяви, а допомога по безробіттю призначатиметься з першого дня після реєстрації. При цьому телефонний дзвінок буде прирівняний до відвідування центру зайнятості. Особам, які отримали статус зареєстрованого безробітного до введення карантину, теж не нараховувалася допомога. Тепер ми її нараховуватимемо згідно із змінами до Порядку.
— Чи спостерігається збільшення кількості людей, які звертаються до служби зайнятості?
— Збільшення не спостерігається. Ніякого ажіотажу чи паніки нема. Якщо минулого року за день до нас зверталося в середньому близько 80 людей, то цьогоріч — близько 70 осіб.
— Чи звертаються по допомогу заробітчани, що повернулися з-за кордону?
— Так, до нас звертаються люди, які повернулися із заробітків із-за кордону. Перші дні карантину вони не приховували цей факт. Але потім, коли в суспільстві почалося підніматися питання, що вони не дотримуються умов карантину, люди почали замовчувати своє заробітчанство. Але за записом у трудовій книжці і так усе зрозуміло. Якщо є тривала перерва в роботі, то це може свідчити про те, що людина або працювала за кордоном, або в тіні. Є особи, яких звільнили роботодавці у зв’язку з карантином. Наприклад, через те, що закінчився строк договору. Це переважно працівники торгівлі та сфери послуг.
— Якщо на час карантину підприємство призупинило роботу, і працівники не мають можливості заробляти. Законодавство передбачає процедуру для призначення допомоги від держави з часткового безробіття у подібних випадках?
— Так, законодавством передбачено надання державною службою зайнятості допомоги по частковому безробіттю застрахованим особам у разі втрати ними частини заробітної плати внаслідок вимушеного скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв’язку із зупиненням (скороченням) виробництва через проведення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, за зверненням роботодавця для її виплати працівникам.
Допомога по частковому безробіттю не надається у разі наявності у роботодавця заборгованості з виплати заробітної плати та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, яка виникла протягом п’яти років, що передують року зупинення виробництва.
Допомога по частковому безробіттю встановлюється за кожну годину, на яку працівникові було скорочено передбачену законодавством тривалість робочого часу, із розрахунку двох третин тарифної ставки (окладу), встановленої працівникові відповідного розряду. Розмір допомоги визначається виходячи з фінансових можливостей Фонду і не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом.
— А чи можуть звернутися до центру зайнятості щодо призначення допомоги з безробіття ФОПи, які на час карантину не мають можливості заробляти?
—Ні, не можуть, бо вони є зайнятими особами.
— Чи з’явились у період карантину якісь нові вакансії?
— До нас звернувся Чернігівський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров’я України. Наразі йому потрібні медсестри. Ми провели роботу з медсестрами і фельдшерами, які перебувають у нас на обліку як зареєстровані безробітні. І серед цих людей знайшлися ті, хто виявив бажання піти працювати до лабораторного центру. Серед нових вакансій також «укладальник-пакувальник» та «формувальник тіста». Є чимало вакансій для водіїв. Загалом у період карантину вакансій поменшало. Частину з них зняли роботодавці. Частину вакансій ми зняли у зв’язку з їх укомплектуванням, — пояснила директор Чернігівського обласного центру зайнятості Лідія Падалка.
Отже на період карантину фахівці служби зайнятості працюють у звичному режимі тільки за зачиненими дверима. Попри пандемію вони забезпечують роботодавців працівниками, обдумують на майбутнє організацію громадських робіт, виконують договори, які заключили з територіальними громадами щодо весняного благоустрою на території населених пунктів. З роботодавцями і шукачами роботи працівники служби зайнятості спілкуються в телефонному режимі, документи надсилаються електронною поштою або в конверті. А в разі потреби чи виникнення додаткових питань можна зателефонувати на гарячу лінію Чернігівського обласного центру зайнятості.